Проект Мечка
„Проект Мечка“
31 октомври, 2013
Виктор Янков. Точка.
2 ноември, 2013
Покажи всички

Десислава Христозова за предизвикателствата

Десислава Христозова

Решихме да разговаряме с Десислава Христозова, защото е артмениджър – арт събития по Културен календар към Община Пловдив. И защото е свежа, жизнерадостна и идейна. С нея се говори лесно, без излишна помпозност. Обича да казва „Съвършенството на човека – това е състояние на душата“ и именно затова я разпитахме за нея самата, за предизвикателствата пред нея в професионален и личен план, както и за културния афиш на Пловдив.

Как би се представила на хора, които не са чували за теб?

Естествена! Истинска! Обичам да бъда себе си! Човек, който знае какво иска. Успявам да постигна това, което искам. Усмихната и малко тъжна понякога. Човек на изкуството, артмениджър – магистър. Работя с хората в тази сфера, които създават своите културни продукти. Перфекционист и професионалист в това, което правя. Също така се занимавам с графичен, промишлен и уеб дизайн от 2002 г. Вече 11 години създавам дизайн за мои приятели и партньори, с които работя от самото начало. Била съм главен графичен дизайнер в големи фирми и компании. И продължавам да създавам дизайн и до днес. Мои проекти могат да бъдат видяни на много места. Разработвам цялостни маркетингови предложения в унисон със стилистиката и бранда на фирмите, за които се прави дизайна, или продукта, който предлагат те.

Интериорът и работата с пространство, цветове и арт дизайна са ми хоби. По-рядко развихрям въображението там, но имам доста проекти и в тази сфера. В момента работя по магистърската си степен на моето образование като арт експерт в отдел „Култура“ на Община Пловдив и отговарям за всички арт събития от Културния календар и други външни проекти, свързани с изобразителните и съвременните изкуства. Обичам това, което правя, защото има смисъл да бъдеш близо до артистите и те да усещат, че говорите на общ език. Когато виждам резултата от моята работа съм щастлива, че нещата се случват по най-добрия начин.

Скоро не съм рисувала, може би ми липсва специалната муза за това, но рисуването за мен е връзката между нашето вътрешно аз – това, което искаш да кажеш на зрителите и твоето шесто чувство. Харесвам различни техники на работа. Работила съм в смесена техника с графит и пастели и темпера, типично за сценографите. Харесвам да работя и с различни текстури и в по-абстрактен стил, за да говорят формите и цветовете. Рисуването като изкуство остана малко по-назад на този етап за мен, но не съм се отказала от създаването на нестандартни проекти и в тази сфера. Много скоро, до края на годината, смятам да направя свои проекти, с които да изненадам публиката.

Какви са предизвикателствата, с които се сблъсква един артмениджър през 2013?

Предизвикателствата са много, но всеки културен оператор е важно да знае как да постигне и да изпълни своето събитие. Първото е дали дадено събитие ще успее да вдига летвата и нивото, което поддържа пред своята публика. По време на организиране на дадено събитие, изкачат много детайли за уточняване, но успяваме да съдействаме резултатно и навреме.

До 2019 има доста време и все пак няма никакво. Ще стане ли Пловдив Европейска столица на културата?

Вярвам в това и го искам като всеки пловдивчанин. Пловдив заслужава да бъде културна столица, защото е център на богата култура и изкуство. В Пловдив се случват много събития, имаме чудесни предпоставки за да бъдем европейска столица на културата. Богата археология, уникални древни обекти, старинен резерват – това са божествени предпоставки. Ако се заложи на един по-съвременен мениджмънт и маркетинг, като конкретно се рекламира и бранда под мотото: Пловдив – ЗАЕДНО, мисля, че нещата ще се случат по-бързо. Нека всички културни оператори да станат съпричастни и да се включат към тази мащабна цел: Пловдив 2019. Но може би реалния мениджмънт и маркетинг са заложени на малко по-късен етап, след попълване на апликационната форма с кандидатурата. В началото се работи по изграждане на приоритетни точки, които сме сигурни че Пловдив притежава, а именно подходяща дестинация за туризъм, старинни и антични обекти, богата културна програма, град търсещ инвеститори.

Пловдив е с дотолкова богат културен афиш, че част от събитията като че ли остават в сянка. Кои са те според теб и как може да се промени това?

Всичко е въпрос на мениджмънт, селекция и препозициониране в точен график. Основен контрапункт е естествено рекламата. Когато създаваш, трябва да рекламираш, за да може добре и да продаваш продукта, който създаваш. Някои събития са по-мащабни, други по-малки, но това не значи, че не са интересни и интерактивни. Самите културни оператори, имат ангажимента да рекламират своите събития, понякога всичко зависи от тях, естествено и с наша помощ. Които е потърсил съдействие за дадено събитие има начини, по които съдействаме за неговото отразяване. Не мога да назова конкретни събития, но може би някои традиционни събития по Културния календар, които не организираме пряко ние и са по-малки като обем, са в леко медийно затъмнение. Пак казвам въпрос на организация от самите организатори. Нещата могат много лесно да бъдат коригирани, чрез създаване на конкретни правила, според резултатите от отчетността, която попълваме и следим ние експертите. Желателно е някои организатори, на които партнираме, да фиксират своята реклама, това не значи само покани и плакати, а по-мащабна логистика и по-засилено онлайн присъствие в електронните медии. Трябва да се научат да ги търсят, а понякога може и през нас, никога не сме отказали съдействие в тази посока.

Кое в културата на пловдивчани те отблъсква?

Ще бъда директна: чалгата и комерсиалността. Хората не умеят да бъдат себе си, често се плъзгат по плоскостта на предлаганото комерсиално течение. Каквото се купува, това ще предлагам е максимата им като цяло. Слава Богу с хората на културата и създателите на културни събития не съм видяла все още подобно нещо. Дано да не го и видя!

Учениците според теб интересуват ли се от това какво се случва в Пловдив в културно отношение?

Учениците се впечатляват от по-нестандартни младежки събития, като проведените за пръв път тази година – „Стрийт мастърс“, беше пълно с ученици на площада. Друго такова събитие е „Стрийт арт фест“ – тази година се проведе за втори път. Концерти на които пеят известни български изпълнители. Например направихме страхотен концерт за 8-ми декември 2012 със 100 кила, Криско и Лора Караджова. Другият голям концерт беше сега на 6 септември с Рафи, Сани Алекса, Богомил и Тома. Всички се забавляваха много. Има ли музика, учениците са там, убедих се в това. Но като цяло нямат интерес към изкуство, култура и други такива събития. Просто тяхната ниша е стрийт стилът. Говоря за подрастващите тинейджъри. За децата има детски събития и детски програми, като първи юни, който традиционно се случва в Пловдив и други събития на Държавен куклен театър – Пловдив. Имат едно страхотно събитие, така наречения „TeathAir“.

Какво ти предстои в професионален план?

Много работа разбира се! И малко релакс…! Има няколко събития, за които отговарям от страна на Община Пловдив, едно от тях е Архитектурен фестивал или така грандиозния фестивал Sofia Architecture Week, който ще бъде проведен за първи път в града ни, в периода от 22 ноември до 01 декември. Много мащабно събитие, което очаквам с интерес. Друго, което планувам, лично за себе си е да намеря време за рисуване и да направя моя изложба. Представям си я малка и стилна, определено в съвременен стил. След това се надявам да дойде ред и на другата ми лична идея, моя книга. Имам и други творчески идеи, надявам се да имам свободно време и тях.  Мечтите се сбъдват, рано или късно, когато им дойде момента!

снимка: Yorgos Papadopoulos

Симеон Тодоров
Симеон Тодоров
Създател на PLOVEDIV. Учител. Избран за един от 40 до 40 в класацията на Дарик за успешно реализирали се млади българи до 40 години, останали встрани от медийния интерес.

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.