Какво е отношението ви към Альоша? (видео)
11 юли, 2014
Как да изглежда площад Централен?
16 юли, 2014
Покажи всички

Commodities Unplugged

Самостоятелният проект на Викенти Комитски, Commodities Unplugged, ще има за дом SARIEV Contemporary. Изложбата ще бъде изложена от 12 юли до 30 август. Куратор е Валтер Зайдл.

Работейки с ежедневни предмети, Комитски прекъсва връзката им с оригиналния контекст. Подобно на рок концерт с акустични инструменти, който донякъде се различава от електрическата си версия, някои елементи на оригинала са запазени, докато други се променят. Една от основните инсталации, изложени в Sariev Project Space, представлява водна помпа, която обръща логиката на съставните си предмети: воден електрически генератор с маркуч, през който водата се излива във висящ от тавана гумен ботуш; подметката на ботуша е надупчена и той функционира като душ. Така от средство за предпазване от намокряне той се превръща в промокаемо устройство, поставящо под съмнение традиционната си употреба.

В друга от работите стар телефонен указател придобива функцията на етажерка. Тук Комитски реферира остарялата употреба на телефонните указатели, които никой вече не използва поради наличието на интернет устройства и приложения, неизискващи каквото и да било физическо пространство. Телефонният указател се е превърнал в рафт за книги, за които също не е сигурно, че някога ще бъдат прочетени отново. В двa случая художникът си играе с формата на различни предмети и индустриални стоки, като иронично ги манипулира. Бяла пластмасова маска на призрак се е сдобила с черна качулка, увенчана с червен пискюл – фигура, сякаш излязла от филм на ужасите, в който куклите са задвижвани от зли сили. Асоциациите с „Викът” на Едвард Мунк са неизбежни. В същото време Комитски е използвал пластмасов хигиенен филтър, чието предназначение е да предпазва потребителите на писоари от миризмата на урина, рамкирайки и превръщайки го в реди-мейд предмет, напомнящ „Писоар” на Дюшан.

Друг елемент на същата работа е репродукция на оригиналната снимка на „Писоар”, от която писоарът е изрязан; контурът му огражда бяло поле. Връзката с маската е чисто визуална, маската напомня на писоара, но всъщност е взета от филма „The Scream” (“Писък”, 1996). Така двете работи събуждат асоциации и с коментара на Йозеф Бойс от 1964 г.: „За мълчанието на Марсел Дюшан се говори повече, отколкото трябва.” Нов момент в работата на Комитски са колажите от ежедневни градски и архитектурни композиции, някои от които преобърнати с главата надолу – изкривени версии на традиционни ракурси, насочващи зрителя в определена посока. Художникът поставя под въпрос традиционното разбиране за ракурс и повежда зрителя към ново разбиране за реалността, усъмнявайки се в общоприетите дефиниции. Същото може да се каже и за друг колаж, в който котките се превръщат в крави или просто се подчиняват на поговорката „(Нощем) всички котки са сиви” (All Cats Are Grey), което пък е заглавие на парче на The Cure от 1981 г. Зрителят сам трябва да реши кое е реално и кое не. Няма правилен или грешен отговор; единственото, което има значение, е избраната гледна точка към ежедневни теми, които са лишени от етични съображения и съответно не могат да бъдат възприемани еднозначно.

 

Симеон Тодоров
Симеон Тодоров
Създател на PLOVEDIV. Учител. Избран за един от 40 до 40 в класацията на Дарик за успешно реализирали се млади българи до 40 години, останали встрани от медийния интерес.

Вашият коментар