Боряна
10 май, 2014
МЕЛФОРМАТОР х 2
15 май, 2014
снимка: Yorgos Papadopoulos

Емилия, Марина, Светла, Татяна

Когато стане дума за образование, от PLOVEDIV сме нащрек, защото ни е грижа за младите и не чак толкова младите хора в града ни. Именно затова потърсихме жените от Carpe Diem, за да ни разкажат за себе си, за обучението около нас и за изгубената кауза, която всъщност може да бъде спечелена, стига да имаш идеи. А те идеи имат – толкова са въодушевени от предстоящото, че често говорят една през друга, смеят се и вдъхновяват за още идеи. Завъртяхме разговора и около Седемте закона в Сугестопедията: Любов, Свобода, Убедеността на преподавателя, че нещо необикновено се случва, Многократно увеличен учебен материал, Цяло – Част, Част – Цяло, Златното сечение, Приложение на Класическото изкуство и естетиката.

Как се запознахте?

Емилия: Сугестопедията ни събра всички заедно, но се познавахме по други начала. Сугестопедията ни обедини април месец 2013, когато направихме първата част на нашето обучение. То беше водено от Ванина Бодурова, тя е управител на фондация „Професор доктор Георги Лозанов и професор доктор Евелина Гатева“. И от тогава насам все се случва нещо, което ни привлича.

Това е нейната версия, а вашата?

[смеят се]

Марина: Тя е същата. Това е малко… то си е магия. Като магическа реалност е. Оказа се, че всеки е хванал някакви пътища – и както всички пътища водят до Рим – и ние се събрахме на едно място. Татяна направи голямата крачка, когато представи Сугестопедията в Историческия музей.

Защо Пловдив има нужда от Сугестопедия?

Групово: Всеки има нужда!

Марина: Пловдив пък най-много има нужда.

Добре, защо Пловдив има най-много нужда?

Светла: Аз за първи път чух в Германия. И там разбрах, че методът е български. Факт е, че е доста по-популярен в чужбина.

Татяна: Това е новият метод на обучение, това е човек да открие себе си, а не да влиза в матрица. Не да ти казват „Това ще учиш, така ще го учиш!“, а сам да откриваш нещата. Начин да мислиш. Айнщайн беше казал, че никой учител не може на нищо да научи никого, може само условия да създаде. Искахме да създадем среда, в която да изявим това, което сме научили от живота, като опит и възможност, и всеки, който търси източника на вдъхновението, да го намери.

В последните двайсет и колко години вече българското образование определено върви назад. Няма какво да се лъжем.

Светла: Това е така.

Емилия: Всеки се интересува от добро образование през целия живот и търси добри възможности. Това беше и резултатът от нашето търсене.

Татяна: Може би най-важното, на което трябва да бъдем учени е да бъдем авторитет сами за себе си. Да се стимулира креативността. Човек  сам да си поставя цели, сам да търси и решава, да е способен на реална самооценка. На учителя да се даде възможност наистина да възпитава в това, да твори.

Това за авторитета звучи много вярно. Нашите деца се страхуват се да изразят мнението си. Есетата са им трагични, дори в университета. С какво децата, които дойдат на курс при вас, ще бъдат по-добри от останалите?

Татяна: Искам малко да перифразирам въпроса, защото всички деца са добри. Сугестопедията не е точно метод, той е любов. Това, с което този начин на обучение е по-различен, е, че детето е себе си, то не се рамкира. Преподавателят е категоричен, че детето успява във всеки един момент. Това са взаимоотношения родител-дете. Точно това спокойствие и приемане освобождава детето от напрежение. Без да се усети, научило е буквите.

Засягаш косвено една много наболяла тема, едно дете като каже, че не му харесва учителят и предметът отива на кино.

Татяна: Когато има стрес, човек се блокира и нищо не може да запомни и разбере.

Марина: Даже има такава болест – дидактогения, страх от обучението и учебния процес.

За децата добре. А родителите как се убеждават да започнат нещо коренно различно?

Татяна: В родителите живее едно дете, само че е живяло по-дълго.

Емилия: По-осъзнато търсят да задоволят нужда в образователна насока. Като припознаят и метода, за тях е много по-лесно.

Светла: И моите наблюдения са, че хората търсят алтернативи.

Защо младите учители се отказват бързо?

Марина: Защото нямат стимул, нямат мотивация.

Светла: Обаче аз вярвам, че това ще се върне. Д-р Лозанов е казал, че учителят в учебен час свещенодейства и когато това се разреши да се случва свободно и бъде припознато от всички, отново ще има силен престиж.

Има ли шанс за калпазаните?

Татяна: Ама те не са калпазани! Калпазани няма. Те са в едно състояние, от което съвсем спокойно трябва да бъдат преведени по друга пътека.

Марина: Агресията се намалява по Сугестопедичния метод.

Татяна: Детето започва да познава себе си и няма нужда от външна оценка. Няма нужда да направи пакост, за да бъде забелязано. Децата реагират много естествено на любовта.

Марина, Татяна, Емилия, Светла

Марина, Татяна, Емилия, Светла

Какво ще се случва в Carpe Diem?

Светла: Искаме да не е място само за преподаване, а място за забавление и обмен. Обмен между професионалисти.

Емилия: Вратите са отворени.

А за името?

Емилия: Терминът произлиза от поема на Хораций. Да се грабне мига, но не в смисъла на…

…YOLO?

Емилия: [смее се] …не в смисъла на YOLO, а в смисъла „Грабни мига, оползотвори го, за да поведеш следващия.“

Татяна: Така един миг става вечен.

Предстои ви фестивал на 24 май. [ще се проведе на ул. Пролет]

Светла: Фестивал на знанието и радостта.

Емилия: Ще бъде ден, в който ще направим различни малки презентации и уъркшопове.

И така. Четири силни жени в рамките на по-малко от месец започват няколко курса (предстоят Сугестопедични такива по английски на 12 май, през юни по немски, ще има обучение по четене за деца на 4 г. възраст) и организират малък празник на знанието за 24 май.

снимки: Yorgos Papadopoulos

Симеон Тодоров
Симеон Тодоров
Създател на PLOVEDIV. Учител. Избран за един от 40 до 40 в класацията на Дарик за успешно реализирали се млади българи до 40 години, останали встрани от медийния интерес.

Вашият коментар