Посегателство над личността – отворена лекция с дискусия
8 април, 2017
All Together Now 6
ALL TOGETHER NOW 6
15 април, 2017
Покажи всички

Голото мъжко тяло 1856 – 1944 🗓

Изложбата „Голото мъжко тяло 1856 – 1944“ е сериозен поглед върху развитието на българското изкуство от преди Освобождението до настъпилата насилствена промяна в държавната власт. Възхитителното в селектираните платна не е толкова дързостта им, а доскорошната липса на подбор за обща изложба.

Една такава история, част от културата ни, бива умело разказана от кураторите Аделина Филева, Рамона Димова и Пламен В. Петров. Силно впечатление прави и взаимодействието между множеството галерии и притежатели на частни колекции, които позволяват събирането на творбите на едно място (първоначално в СГХГ, а до 24 април – в Музейната експозиция „Енчо Пиронков“). Изложбата е придружена от каталог и се реализира в партньорство с Национална галерия, София, Национална художествена академия, Национален музей „Земята и хората“ – София, Съюз на българските художници, художествените галерии в Пловдив, Кюстендил, Сливен, Шумен, Плевен, Пазарджик, Казанлък, Стара Загора, Лом, Ателие-колекция „Светлин Русев“, фондация „Цанко Лавренов“, частните колекции на Александър Керезов, Боян Радев, Венцислав Кадиев, Владимир Георгиев, Иво Райков, Николай Младжов, д-р Огнян Делибозов, Тома Николов, Христо Баларев.

Изложбата не е страшна дори за нашите географски ширини, точно обратното – възпитателна е. Не можем да не отделим внимание на факта, че 56-мата автори – сред които Владимир Димитров-Майстора, Станислав Доспевски, Михаил Лютов, Жеко Спиридонов – присъстват с внушителните 96 творби. Сред тях има живопис, рисунка и скулптура. Прекрасно е и усещането да видиш творбите на жени, вдъхновени от мъжките форми (сред тях Райна Полеганова и Мария Доспевска)

Притеснителното обаче в случая не е краткотрайността на гостуващата изложба в Пловдив (по-малко от месец) или липсата на реклама за посещението ѝ тук, а отношението на СГХГ към тематиката за голотата. Срамно ли е голото мъжко тяло или мачовизмът надделява и над съвременния поглед над това да си гол мъж, да си уязвим, да излъчваш чувственост? Не е срамно. Силно е. Ограничението на достъпа за лица под 12 години е безумие, което няма обяснение. Нима има такова ограничение при посещение на Давид на Микеланджело или при изложби на съвременни български автори, всеки втори от които изобразява пищна гръд?

Цената от 4 лева е обидно ниска. Но на този етап бъдещата Европейска столица на културата несъумява да превъзпита живущите и гостите си за повече. Каталогът (с цена 30лв) е смислена покупка, защото разказва за отрязък от историята ни, така глупаво избутан в ъгъла, че едва през 2017 трима души са се осмелили да го покажат.

изображение: Асен Белковски – „Етюд на мъжка фигура“, ок. 1907

from to
Събития
Симеон Тодоров
Симеон Тодоров
Създател на PLOVEDIV. Учител. Избран за един от 40 до 40 в класацията на Дарик за успешно реализирали се млади българи до 40 години, останали встрани от медийния интерес.

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.