Посегателство над личността – отворена лекция с дискусия
8 април, 2017
All Together Now 6
ALL TOGETHER NOW 6
15 април, 2017
Покажи всички

Голото мъжко тяло 1856 – 1944 🗓

Изложбата „Голото мъжко тяло 1856 – 1944“ е сериозен поглед върху развитието на българското изкуство от преди Освобождението до настъпилата насилствена промяна в държавната власт. Възхитителното в селектираните платна не е толкова дързостта им, а доскорошната липса на подбор за обща изложба.

Една такава история, част от културата ни, бива умело разказана от кураторите Аделина Филева, Рамона Димова и Пламен В. Петров. Силно впечатление прави и взаимодействието между множеството галерии и притежатели на частни колекции, които позволяват събирането на творбите на едно място (първоначално в СГХГ, а до 24 април – в Музейната експозиция „Енчо Пиронков“). Изложбата е придружена от каталог и се реализира в партньорство с Национална галерия, София, Национална художествена академия, Национален музей „Земята и хората“ – София, Съюз на българските художници, художествените галерии в Пловдив, Кюстендил, Сливен, Шумен, Плевен, Пазарджик, Казанлък, Стара Загора, Лом, Ателие-колекция „Светлин Русев“, фондация „Цанко Лавренов“, частните колекции на Александър Керезов, Боян Радев, Венцислав Кадиев, Владимир Георгиев, Иво Райков, Николай Младжов, д-р Огнян Делибозов, Тома Николов, Христо Баларев.

Изложбата не е страшна дори за нашите географски ширини, точно обратното – възпитателна е. Не можем да не отделим внимание на факта, че 56-мата автори – сред които Владимир Димитров-Майстора, Станислав Доспевски, Михаил Лютов, Жеко Спиридонов – присъстват с внушителните 96 творби. Сред тях има живопис, рисунка и скулптура. Прекрасно е и усещането да видиш творбите на жени, вдъхновени от мъжките форми (сред тях Райна Полеганова и Мария Доспевска)

Притеснителното обаче в случая не е краткотрайността на гостуващата изложба в Пловдив (по-малко от месец) или липсата на реклама за посещението ѝ тук, а отношението на СГХГ към тематиката за голотата. Срамно ли е голото мъжко тяло или мачовизмът надделява и над съвременния поглед над това да си гол мъж, да си уязвим, да излъчваш чувственост? Не е срамно. Силно е. Ограничението на достъпа за лица под 12 години е безумие, което няма обяснение. Нима има такова ограничение при посещение на Давид на Микеланджело или при изложби на съвременни български автори, всеки втори от които изобразява пищна гръд?

Цената от 4 лева е обидно ниска. Но на този етап бъдещата Европейска столица на културата несъумява да превъзпита живущите и гостите си за повече. Каталогът (с цена 30лв) е смислена покупка, защото разказва за отрязък от историята ни, така глупаво избутан в ъгъла, че едва през 2017 трима души са се осмелили да го покажат.

изображение: Асен Белковски – „Етюд на мъжка фигура“, ок. 1907

from to
Събития
Симеон Тодоров
Симеон Тодоров
Създател на PLOVEDIV. Учител. Избран за един от 40 до 40 в класацията на Дарик за успешно реализирали се млади българи до 40 години, останали встрани от медийния интерес.

Вашият коментар