Плацебо ефект за по-добро бъдеще
12 септември, 2017
Краят и новото начало в изкуството на пантомимата
15 декември, 2017
Покажи всички

Роботът, моят приятел

Отче наш, Който си на небесата! […]
[…] да нямаш други богове, освен Мене […]
1. Роботът не може да причини вреда на човек или с бездействието си да допусне на човека да бъде причинена вреда […]

Сякаш зрителите на „Дует за човек и робот“ бяха свидетели на прохождането на нов вид. Наистина е трудно е да се обясни с човешки думи какво се случи на сцената на Дом на културата „Борис Христов“ – какво създаваме, какво унищожаваме, с какво се сливаме в едно? „Едно“ – фондация за култура и изкуства – за четвърта поредна година показва на пловдивчани, че са се сгушили в уютното си разбиране за бит, фестивал и танц и съвсем не са готови за заобикалящия се развиващ свят.

В притъмнената задимена зала Хуанг Юи спечели доверието на робота KUKA, на пръв поглед скучна механизирана ръка от поточна линия в далечен завод. Танцът между двамата се превърна в битка за надмощие – кой е по̀ човек, кой е по-прецизен, кой заслужава да остане… Новосъздаденото приятелство между двамата бе съпроводено от класическа музика, може би най-добрият избор за фон, когато говорим за идеализъм – точният такт, точното движение на пръстите, на тялото, в точния момент. И неусетно всеки зрител се превърна в робосексуален: с желание да прави любов по същия начин като на сцената, да общува, да обича, да не е сам, да изпитва и неговата емоция. Чия?

Но какво се случва, когато намесим и други човешки същества? Защо стържещите удари на сърцето на KUKA звучат плашещо, защо той наблюдаваше танцьорите отгоре? Не трябва ли него да го е страх от нас и да ни търси нагоре, като ние сме негов Създател? Твърде много въпроси възникват, когато говорим за взаимодействието между човека и машината. Съвсем скоро ще станат 100 години от първото използване на думата робот. Карел Чапек едва ли е предполагал през 1920, че човеците ще употребяват роботите около себе си, за себе си и в себе си. Превръща ли се човешкото същество, уж творение на недоказания Бог, в Die Mensch-Maschine?

В края на представлението KUKA бе свидетел на любовта между мъж и жена, но неусетно се превърна в кукловод. Червеният му лазер, символ на любовта, придвижваше мъжа и жената в сватбеният им ден. И това постави последния, може би най-нужния за отговор въпрос. „До каква степен ще позволим на роботите да вмешателстват в живота ни?“

One Dance Week е доказателството, че в Пловдив има поле за съвременен танц. Тайван пък доказа на България как не всичко е народни носии, Нешка Робева и непрестанни пиар изяви, убеждаващи в епичността на свръхпродукции от местен тип. Един „мъничък“ спектакъл за човешката душевност, страха да не си роб(от) и необходимостта от предупреждение да не се превръщаме в студени безчувствени тела (си) струва много повече.

Симеон Тодоров
Симеон Тодоров
Създател на PLOVEDIV. Учител. Избран за един от 40 до 40 в класацията на Дарик за успешно реализирали се млади българи до 40 години, останали встрани от медийния интерес.

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.